Teken Talenten




Teken Talenten

Iedereen kan het, alleen iedereen kan het anders



‘Talent’: natuurlijke begaafdheid = aanleg


Maar wat is dan precies begaafdheid? Dat je er heeel erg goed in bent? Of gewoon dat je het kunt? Dat je het kunt inzetten voor jezelf en misschien ook wel voor anderen? En als iemand er beter in is dan jij, betekent het dan dat je geen talent meer hebt? Of gewoon anders?
 

Ik geloof dat laatste. ‘Iedereen kan het, alleen iedereen kan het anders’.


Heb jij een talent voor tekenen? Voor creatief bezig zijn? Ja? Mooi, dan heb je dat waarschijnlijk al vaak gehoord in je leven, zo vaak dat je het zelf bent gaan geloven. Het omgekeerde? Heb je dat ook vaak gehoord? Wat ontzettend jammer als dat zo is. Want al die mensen hebben je onbewust een grote kans ontnomen. Niet de mogelijkheid om een beroemd kunstenaar te zijn (nou okee, dat eigenlijk ook wel), maar vooral de mogelijkheid om je eigen beeldtaal te gaan gebruiken.
 


 ‘Beeldtaal’: overdracht van gedachten waarbij geschreven- of gesproken taal vervangen is door beelden


Wist je dat beelden je gevoel soms veel beter uit kunnen drukken dan taal? Wist je dat je wanneer je iets met je handen maakt, je emoties uit je lichaam kunnen vloeien. Wist je dat als je iets maakt en je je daar trots over kunt voelen, dit door kan werken op zoveel meer gebieden? Wat dacht je bijvoorbeeld van het aangaan van nieuwe uitdagingen? Of het aangaan van sociale contacten? Wist je dat je met jouw beeldtaal ook weer anderen kunt helpen? En wist je dat jouw beeldtaal daar echt niet persé universeel ‘goed’ voor hoeft te zijn? En wist je dat het gebruiken van jouw eigen beeldtaal ook gewoon ontzettend leuk zou kunnen zijn?

Mijn moeder (sorry mam) is zo iemand die ervan overtuigd is dat ze niet kan tekenen. Zo erg, dat ze in de meeste gevallen zelfs weigert om een potlood aan te raken. Kan ze niet, dus doet ze niet. Mijn moeder is eind 60, dus ze heeft al heeeel veel jaren te horen gekregen dat ze het niet kan, en ook al heeel veel jaren de tijd gehad om zichzelf dat idee eigen te maken. Maar ze heeft mij als dochter. En ik ben ervan overtuigd dat iedereen het kan. Misschien niet zoals ik, of zoals Rembrandt, Picasso of noem maar op, maar zoals zichzelf. Dus ik ben ervan overtuigd dat mijn moeder het ook kan.

En omdat moeders nou eenmaal veel voor hun kinderen over hebben heeft ze zich door mij laten overhalen om haar eigen tegendeel te bewijzen.  Ik ontwierp namelijk een aantal dobbelbladen. Tekenen als spelvorm. Je ‘bouwt’ op deze manier als het ware een tekening. Nee, niet zoals die voorbeelden die je weleens tegenkomt van ‘zo teken je een aap’ en ‘zo teken je een gezicht’. Nee, door middel van deze dobbelbladen wil ik je laten ervaren dat er veel meer mogelijkheden zijn. En dat al deze mogelijkheden goed zijn.
 

Het werkt heel simpel:


Je krijgt 5 dobbelbeurten. En in iedere beurt kies je het onderdeel van de tekening dat correspondeert met het aantal ogen dat je gedobbeld hebt. En voor je het weet staat daar op je papier een prachtige taart, een bijzondere vis of een gek insect. Je kunt tekenen!

Mijn moeder stortte zich op de vissen. Aan haar lijnen kan ik zien dat ze me nog niet geloofde. Maar ze deed het. Ze presenteerde ze aan me met de woorden ‘Meer kan ik er niet van maken, geloof je me nou als ik zeg dat ik een tekenkluns ben’. Helaas mam, ik geloof je niet. Iedereen zit dat jij vissen hebt getekend. Bijzondere vissen. Misschien niet zoals ik, of Rembrandt of Picasso, maar zoals jij. 



 

Wil je ook de uitdaging aangaan om je eigen overtuigingen of misschien wel die van je kind(-eren) van tafel te vegen?


Nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief van IKnutsel ontvangen gratis een dobbelblad voor het maken van bijzondermooie bloemen. Gewoon als fijn begin van de lente. Wanneer je je aanmeldt via deze link kun je meteen aan de slag. Veel plezier ermee!

PS: en wil je ook vissen, cupcakes, huizen, insecten en nog veeeel meer gaan dobbelen? Kijk dan eens in de winkel van IKnutsel, je kunt ze hier bestellen!


Reacties