Er hangt fruit in de kerstboom!

Komende donderdag is het weer zo ver: kerstdiner op school. Maal 2, aangezien we hier thuis inmiddels twee schoolkinderen hebben. 

Dus ook twee intekenlijsten voor een voor- hoofd- of nagerecht. En omdat ik soms ineens een vlaag van praktisch denken heb is het me gelukt de twee heren zo te manipuleren (o nee: 'hen een geniaal voorstel te doen') om allebei voor hetzelfde gerecht te gaan. Het lot wil dat we die middag ook nog verondersteld worden in het zwembad te zitten voor een extra les voor het diolomazwemmen van de oudste, dus de tijd is beperkt (heeeeel beperkt!). Niks geen gekokkerel met recepten en oventijden, nee, fruitspiesjes gaan het worden. Makkelijk in elkaar te draaien, altijd goed en per ongeluk nog gezond ook.

En omdat naast het praktisch denken ook nog wel eens een leuk decoratief idee opborrelt, worden het wel echte 'kerstfruitspiesjes'. Niet dat ik nu in de weer ga om heel decoratief sterretjes uit kiwi's te steken of aardbeien om te toveren tot kerstmannetjes (kwam ik tegen op Pinterest, superleuk maar 5 min. werk voor 5 seconden  hapslikweg is me toch echt iets te gek), we maken gewoon simpele mininspiesjes die we in een kerstboom prikken!

Vandaag maakte ik alvast van piepschuim twee kerstboompjes (een kwartiertje voor twee bomen, dat zijn nog eens tijden). Met een klein haaks eronder staand stammetje als omvalbeveiliging tegen graaiende kinderhandjes. Tip van het jaar: koop een piepschuimsnijdertje! Daar heb ik inmiddels al zo veel plezier van gehad voor allerlei projecten dat ik het zo ongeveer als basisgereedschap ben gaan beschouwen. (Ik gebruik deze, niet super-de-luxe, wel heel handig.) Ik schilderde ze in mooi kerstbomengroen met acrylverf (die in tegenstelling tot plakkaatverf niet meer afgeeft op het eten), en donderdag prikken we er de fruitspiesjes in.


En mochten ze nu ongeschonden uit het kerstdiner komen, dan krijgen ze een tweede leven als peuterspeelgoed in combinatie met de gekleurde pinnetjes van het pinnetjesbord. Wauw, win-win-win!


Reacties