Zelf playdough maken (nederlands recept)

De jongens wilden kleien. Het kleine meisje was al aan het kleien. En we hadden alleen nog een paar minpotjes vol grijs/blauw/paarsige brij.

Tel dat bij elkaar op en je kunt het aantal decibellen wel raden. Tijd dus voor nieuwe klei. Veel. Met veel kleur. Maar vooral: veel. We gaan het dus maar eens zelf maken. 
Ik raadpleegde mijn pinterestboard ‘knutselrecepten’ en stuitte op een pin die beloofde 100 verschillende playdough recepten te hebben.  Daar zou toch vast wel die ene bij zitten die mijn kroost vandaag tevreden zou stellen. Ik kwam uit bij dit recept. In het engels weliswaar, maar simpele recepten zijn simpel te vertalen.
Het recept:
We roerden 2 kopjes bloem, ½ kopje zout, 2 eetlepels cream of tartar (wijnsteenpoeder), 2 eetlepels olie en 1 ½ kopje kokend water (dat was mijn afdeling) door elkaar. 

Omdat het nog een plakkerige bende bleef moest er nog wat extra bloem bij. Toen het niet meer aan de spatel bleef kleven was het tijd om er een grote worst van te rollen. We telden samen hoeveel kleuren we wilden maken en verdeelden de worst in evenveel stukken.

Van de stukjes worst maakten we ballen met een klein gaatje erin, waarin we ongeveer 3 druppels voedingskleurstof druppelden. En dan maar kneden! Het deeg werd steeds kleuriger, de handen ook (dat er nu een mannetje uitziet alsof ‘ie ruzie met ’n smurf heeft gehad heb ik straks nog uit te leggen aan z’n moeder). Na het kleuren nog wat bloem er doorheen kneden omdat de kleurstof het wat plakkeriger had gemaakt, en we konden los!

En nu zit het hele spul dus (vrij) harmonieus te kleien. Ik hoor verhalen over kauwgomballen, een megataart en de mooiste lenteboom ooit. Er wordt gerold, gekneed, gesneden en geplakt. De kleiplaten die ik eerder maakte naar dit voorbeeld worden ook weer volop gebruikt.

Hebben jullie ook al eens zelf klei gemaakt? En zo ja, wat was jullie favoriete recept?

Reacties